Friday 22 April 2011

‘Overtime’ dengan Allah



Malam….anugerah  besar untuk orang yang sanggup bersekang mata untuk-Nya


Malam yang sunyi, waktu paling baik untuk beribadah. Suasana hening waktu itu paling sesuai untuk bermunajat dengan Allah. Sebab itulah beribadah malam menjadi pakaian Rasulullah, para sahabat dan orang-orang soleh.

Kelebihannya banyak, antaranya:

·         Jalan mendekatkan diri dengan Allah. Itulah peluang berbakti lebih masa untuk-Nya setelah siang hari berurusan sesama manusia.

·         Dimuliakan Allah. Sabda Rasulullah SAW: telah datang Jibril kepadaku seraya berkata:’ketahuilah bahawa kemuliaan seseorang itu terletak pada mengerjakan ibadah qiamullail dan kehormatannya terletak kepada keengganannya meminta-minta’.

·         Dimakbulkan doa. Sabda Rasulullah: ’Sesungguhnya dari sebahagian malam itu terdapat satu saat yang mempunyai kelebihan bagi seorang muslim untuk memohon sesuatu yang baik kepada Allah. Allah Taala pasti akan kabulkan doanya. Demikianlah itu ada pada setiap malam’.

·         Faktor datangnya pertolongan daripada Allah. Inilah juga yang menguatkan jiwa. Oleh sebab itulah dalam sejarah  Sultan salahuddin al-Ayyubi dan Muhammad al-Fateh, tentera yang beribadah malam sahaja yang  dibawa ke medan perang.

·         Menjadi pelindung di Hari Qiamat. Sabda Rasullulah: Semua manusia akan dikumpulkan di hari Qiamat di satu tempat.  Mereka akan mendengar satu seruan yang berbunyi: Di mnakah mereka yang meninggalkan tempat tidur dan menghabihkan malamnya dengan ibadah. Akan ada satu golongan yang bangkit dan masuk syurga tanpa hisab.’

Hanya orang yang dipermudahkan Allah, kuat azam dan kecintaan kepada-Nya yang mampu bersekang mata untuk-Nya.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...